Przewodnik duchowy, inaczej zwany jako Guru czy Mistrz duchowy to osoba, która jest w stanie wyprowadzić nas ze świata materii na duchową platformę, to ktoś, kto poznał sam siebie, to istota samozrealizowana, wyzwolona z wszelkich przywiązań do dualizmów.
Jeśli przyjmiesz założenie, że przewodnik duchowy doświadczył czegoś, czego sam jeszcze nie znasz, inaczej mówiąc, doszedł do szczytu, który sam chcesz zdobyć, to bądź świadom, że zanim nastąpi u Ciebie realizacja, przełom, oświecenie (jakkolwiek tego nie nazwiesz), nie do końca będziesz w stanie pojąć jego przekaz. Pojmowanie bowiem mieści się w umyśle, natomiast zadaniem Guru jest wyprowadzić Cię poza umysł. Umysł to wierzchnie okrycie duszy, nie jesteś umysłem. Jesteś duszą… Tym samym z jednej strony musisz zaufać, z drugiej natomiast jesteś narażony na to, że trafisz na takiego przewodnika, który zrobił sobie z tej roli zawód, biznes, sposób na życie, nie koniecznie będąc istotą samozrealizowaną.
W poniższych punktach przedstawiam jakie cechy powinien przejawiać Guru, abyś mógł go lepiej zdiagnozować.
- Pierwszym aspektem jest to, iż Guru nie ma cennika. Guru nie jest przywiązany do owoców swojej pracy, zatem kwestia wynagrodzenia leży jedynie w Twoim uznaniu. Czy zatem masz skorzystać z „usług” takiego przewodnika i nic mu za to nie zapłacić? Rzecz jasna może tak być i faktycznie nie będzie miał on z tym problemu. Niemniej jednak zwróć uwagę na to, że jeśli widzisz wartość w zmianach, które dokonują się poprzez współpracę z określonym przewodnikiem, to w jakiś sposób powinieneś być gotowy zapłacić za to. Nie koniecznie pieniędzmi, być może jakiegoś rodzaju adekwatną przysługą, podarunkiem itd. Guru (jakkolwiek to nie brzmi) świadczy usługi, których nie da się wycenić. Możesz np. finansowo tracić, a mimo wszystko poprzez współpracę z Guru czuć wzrastający spokój i harmonię w swoim życiu. Kiedy zaczniesz to faktycznie doceniać, nie będziesz miał problemu z tym, aby przekazać jałmużnę. W dobie obecnej cywilizacji ludzie wydają swoje majątki na rzeczy, które im nie służą, wspomnę, chociażby o intoksykacji, mięsie, hazardzie czy przyjemnościach seksualnych, które dają pozorną przyjemność. Przywykliśmy do tego, że aby zapłacić, rezultat musi być namacalny. Kiedy jednak nie widzimy głębi, nie potrafimy prawidłowo dysponować pieniędzmi.
W tym punkcie posłużę się przykładem medycznym. Kiedy wyskakują komuś na ciele np. pryszcze, to według materialnej koncepcji życia, należy je posmarować jakimś kremem do twarzy, być może napić się jakiegoś syropu, a ostatecznie skorzystać z pomocy jakiegoś „wysublimowanego” zabiegu, który pozwoli pozbyć się problemu „raz na zawsze”. Za wszystkie tego typu rozwiązania trzeba mniej lub więcej zapłacić i nikogo to nie dziwi. Kiedy jednak skonsultujemy problem opryszczki z osobą, która studiuje np. Psychobiologię i poprzez rozmowę dojdziemy do źródła pojawienia się pryszczy na swojej twarzy, czego następstwem będzie ich całkowite zniknięcie, „ot tak”, to wówczas nie koniecznie będziemy skłonni za taką usługę zapłacić. Podobnie rzecz się ma w przypadku innych tzw. chorób psychicznych i fizycznych… Zniknięcie pryszczy, raków, guzów, hemoroidów itd. wytłumaczymy przypadkiem.
Jeszcze głębiej rzecz się ma w przypadku uzdrowienia duchowego. Paradoks polega jednak na tym, że dochodząc do oświecenia, zauważamy, że wszystko dzieje się dokładnie tak, jak ma się dziać. Guru tak właściwie pokazuje nam, że wszystkie wydarzenia w naszym życiu są ze sobą powiązane, na każdym kroku spotykamy przewodników, którzy uczą nas jak wzrastać duchowo. Różnica pomiędzy nimi a Guru jest taka, że nie są oni tego świadomi, podczas gdy autentyczny nauczyciel duchowy jest. - Kolejną cechą charakterystyczną dla Guru jest to, iż nie będzie on w żaden sposób zainteresowany przywiązaniem nas do siebie. Guru nie zrobi Ci rozpiski na 2-3 lata do przodu, nie zaplanuje za Ciebie życia, nie będzie chciał, abyś czuł się dłużny. Współpraca z mistrzem duchowym nie przypomina jakiegoś rodzaju kontraktu pomiędzy partnerami biznesowymi. Paradoksalnie może z boku to tak wyglądać, niemniej jednak zarówno Ty, jak i Guru w każdej chwili możecie się rozstać i nikt nie będzie miał nic do tego, żadnych sądów, konfliktów, umów itd.
- Kolejne cechy, które posiada przewodnik duchowy to, czystość, spokój, miłosierdzie, wiedza, samokontrola, uczciwość, wyrzeczenie. Tych cech można wymieniać bez liku, niemniej jednak podczas kontaktu ze swoim potencjalnym nauczycielem duchowym zwróć uwagę na to, czy jest on spójny, czy służy nie tylko poprzez słowo, ale także adekwatne czyny. Jeśli dany guru ma rodzinę, to zauważysz, że i ona powinna być na ścieżce duchowej. Nie znaczy to bynajmniej, że każde z jego dzieci i żona są w pełni wyzwolone, przepełnione jedynie powyższymi, wzniosłymi cechami. Znaczy to natomiast tyle, że nauczyciel duchowy w kontakcie ze swoimi krewnymi (jakkolwiek by się oni nie zachowywali) potrafi zachować powyższe cnoty. Guru jest panem zmysłów i umysłu, nie ulega zwiedzeniu i pożądaniom. Kiedy zauważysz, że według Ciebie dany Guru ponosi się w jakiejś sytuacji, to będzie on w stanie, ze spokojem wyjaśnić Ci skąd bierze się takie, a nie inne zachowanie. Jak wspomniałem zachowanie Guru z punktu widzenia osoby, która nie doświadczyła jeszcze urzeczywistnienia, jest nieoczywiste. Guru rzecz jasna przebywa w określonym ciele fizycznym, ma swoje uwarunkowania, które w jakiś sposób można przewidzieć, niemniej zachowuje on spontaniczność, w każdej chwili potrafi zareagować adekwatnie, jego działania nie generują bagażu karmicznego.
- Następnym elementem charakterystycznym dla Guru jest to, iż nie tylko kieruje nas on do samopoznania, do zrozumienia, że jesteśmy duszą, że umysł, zmysły, narządy zmysłów i wszelkie manifestacje materialne są jedynie naszym okryciem, ale także pokazuje nam co dalej. Daje wskazówki, w jaki sposób zsynchronizować się z prawem ustanowionym przez Stwórcę, Guru wyprowadza nas ze świadomości egocentrycznej. Przestajemy być tzw. pępkiem świata, zaczynamy służyć ustanowionym przez Źródło prawom. Guru pokazuje nam, jakie są te prawa, a my sami z coraz większym zrozumieniem zaczynamy je czuć. Te prawa nie są „widzimisię”, można je doświadczać. Ostatecznie przewodnik duchowy prowadzi nas do tego, abyśmy sami stali się owym przewodnikiem, abyśmy stali się Świętymi. Inaczej mówiąc, abyśmy oczyścili się z wszelkich zanieczyszczeń, które przykrywają Świętość, którą już jesteśmy. Nie jesteśmy Bogiem, jesteśmy natomiast jego integralną częścią. Tak samo, jak promienie nie są Słońcem, tylko jego integralną częścią. Otaczające nas istoty również są takimi promieniami. Każdy z nas ma inne cechy, niemniej po oczyszczeniu doświadczamy realizacji w tym samym Źródle. Mistrz duchowy świadomie kieruje nas ku temu, aby słowo stało się ciałem, abyśmy narodzili się na nowo przed tzw. fizyczną śmiercią. Dochodząc do powyższego celu, nie przypisuje on sobie za to zasług, nie wypomina nam, że to dzięki niemu dostąpiliśmy oświecenia, jego interesem jest to, aby Każdy znalazł się tutaj, w tym miejscu, aby nie był ostatecznie nikomu, do niczego potrzebny. Guru nie potrzebuje się dowartościować.
Cech, które charakteryzują autentycznego Guru, można wymienić sporo. Nie są to jednak żadnego rodzaju dyplomy, uznane przez jakiegoś rodzaju organizacje religijne pełnomocnictwa itd. Gdyby tak było, osoby urzeczywistnione musiałyby należeć wyłącznie do konkretnego nurtu duchowego. Oczywiście nauczyciel duchowy może przynależeć do jakiejś większej organizacji czy towarzystwa, niemniej nie jest to warunek konieczny. Jakakolwiek organizacja bowiem z jednej strony daje nam pewnego rodzaju schronienie i wiedzę, z drugiej natomiast ogranicza w swoich ramach. Te ramy, jakkolwiek subtelne i szlachetne by nie były, ostatecznie przyjdzie nam opuścić.